Van Cheddar naar Bakewell

Cornwall I

St Agnes, Truro, Tintagel, St Nectans Glen

...

Ons huisje in Cornwall (Leycroft Valley Holidays - met hottub!) was aan de kust bij St Agnes. Een leuke gevarieerde week. Op het kaartje hiernaast de plaatsen waar we geweest zijn: eerst een wandeling in de buurt en een bezoek aan de kathedraal van Truro. De tweede dag naar Tintagel en St Nectans Glen, eindigend met Fish&Chps in Padstow.
Dan (zie meercornwall) naar het Minack Theatre en een wandeling bij Porthcurno en een bezoekje aan Lands End en Cape Cornwall. De dag erna naar Bodmin Moor voor o.a. weer een wandeling en het sympathieke landhuis Lanhydrock.
De laatste dagen (zie nogmeercornwall) Screech Owl Sanctuary, Fowey en Polruan, de Lost Gardens of Heligan en het National Maritime Musem in Falmouh.

Ontbrekend: de Eden Project (het regende niet, dus niet nodig) en Lizard Peninsula (de rechterbenedenpunt - helaas geen tijd voor, we moeten nog eens terug dus)

De eerste dag maakten wer een wandeling bij St Agnes: AA wandeling High Cliffs & a High Hill at St Agnes We parkeren bij St Agnes Head en lopen eerst een stukje zuidwaarts langs het South West Coast Path. Vlak bij St Agnes is een mooie ruïne van een oud mijngebouw, Wheal Coates (foto onder), hoger liggen nog wat meer gebouwen.

De foto van Wheal Coates links is ook als bureaubladachtergrond te downloaden, klik op bureaubladachtergrond Wheal Coates. (2448 x 1836)

Wij (ik eigenlijk) kunnen er geen genoeg van krijgen.
Onder dus nog wat foto's van Wheal Coates.

old postoffice, Tintagel
Tintagel
Tintagel, Arthurs cave
South West Coast Path bij St Agnes
chough, de nationale vogel van Cornwall
Wheal Coates bij St Agnes
Wheal Coates, Coast Path bij St Agnes
wandeling bij St Agnes
Chapel Porth Beach, wandeling bij St Agnes
St Agnes, vanaf St Agnes Deacon

Even verderop, bijna bij Chapel Porth Beach maakt iemand ons erop attent dat hier eeen chough (foto boven) ronvliegt. De chough, famlie van de kraai. is dé vogel van Cornwall en vrij zeldzaam dus we hebben geluk dat we hem op onze eerste dag in Cornwall tegenkomen. Rechts probeert Roos de chough te fotograferen, heel gemakkelijk was het niet.

Bij Chapel Porth Beach drinken we koffie en dan gaan het binnenland in. Daar komen we nog een mooi mijngebouw tegen en mooie wilde planten.

Het pad klimt omhoog, St Agnes Deacon op, een hoge heuvel (192 m) met een weids uitzicht over de hele omgeving (foto's onder).

's Middags gaan we naar Truro, een stadje met een grote kathedraal, en, voor het eerst deze vakantie naar de Marks and Spencer's en de Waterstones (boeken!).

Truro kathedraal

De volgende dag, woensdag, gaan we naar het noorden naar het legendarische kasteel van Arthur in Tintagel. Maar we gaan eerst even langs de "old post office", een middeleeuws huis, ingericht als een paar eeuwen geleden en beheerd door de National Trust. Hier zien we waarom voor oude ongehuwde meisjes in het Engels de uitdrukking left on the shelf wordt gebruikt: ze slapen namelijk nog als kinderen, op een soort plank boven de trap.
Dan gaan we naar Tintagel zelf. Als kasteel valt het een beetje tegen, maar de plek is wel erg mooi. Er zijn ook resten van erg oude dorpjes.

Het is ondertussen best warm geworden, we willen nog een korte wandeling maken, naar St Nectans Glen, die gaat lekker in de schaduw langs een riviertje. Het einde is een caféetje bij een waterval, daar moet je (nogal veel) voor betalen. We waren van plan wel waat te drinken bij het caféétje maar er komt zulke keiharde muziek uit dat we dat ook maar laten zittten.
De wandeling is wel echt heel mooi. We zien ook nog een boomstamvol muntjes. Wat hette betekenen heeft weten we niet.

St Nectans Glen
St Nectans Glen boomstam met muntjes

We rijden terug om in Padstow bij de beroemde kok Rick Stein Fish&Chips halen (foto boven). Het is wel lang wachten maar dan krijg je natuurlijk ook hele lekkere Fish&Chips.

We eten onze chique Fish&Chips op in het haventje van Padstow. (Blijf nog even kijken als je niets ziet bewegen...)

ontbijt met Carol Kirkwood

Even tussendoor...'s ochtends vertelt Carol Kirkwood ons wat voor het weer het wordt. Meestal goed nieuws, zie onder.
Eigenlijk werd het steeds warmer, tot tropisch halverwege de vakantie. Daarna koelde het geleidelijk af. Soms was het te heet om te wandelen of waren we blij dat we in de schaduw konden lopen.