Van Cheddar naar Bakewell

Reisverslag en foto's van Engeland 2016

Kent

...

De eerste dag gingen we 's ochtends naar Rye, een leuk klein plaatsje bij de kust. ( "Hoe zal ik Rye omschrijven?" - "Noem het maar idyllisch")

We hebben er de kerk, de Ypres Tower (niet groot, wel leuk met kruidentuin) en het huis van Henry James bezocht. Het is allemaal dicht bij elkaar en er tussendoor liggen nog wat straten met sfeervolle vakwerkhuizen zoals de beroemde Mermaid Inn. We eindigen de ochtend met koffie en allerlei soorten gebak in The Apothecary.

hoera weer in Engeland: trifles

Links een kaartje van wat we deden in Kent. Kijk op Cheddar to Bakewell om alles in Google Maps terug te vinden.

De eerste overnachtingen waren in Eversleigh Woodland Lodges in Shadoxhurst vlak bij Ashford, een halfuurtje van de boot vanuit Dover. (In ons geval duurde het iets langer omdat we eerst de verkeerde kant op reden.) En langs de Tesco in Ashford om eten in te slaan (o.a. trifles - hoera we zijn er weer !)

Ga voor de uitgebreide kaart naar de google map: 'Cheddar to Bakewell', of ga naar Engeland voor het overzichtskaartje van onze vakantie.

Aan het eind van onze vakantie waren we weer in Kent, een middag en een nacht in Canterbury en daarna onbedoeld ook nog wat langer in Dover. Zie het verslag van Canterbury voor meer daarover (nog niet).

kaartje Kent
Pilgrims Way
de werf van Rye vanaf Ypres Tower
Rye, Henry James'  boekenkast
Rye, taart in The Apothecary
Rye, meeuw
Rye, Ypres tower
Rye
Rye, rijtje huizen bij de kerk

's Middags gaan we wandelen: AA wandeling In the Footsteps of Charing's Pilgrims. We parkeren de auto bij de kerk van Charing. Het eerste stuk gaat door velden, dan over de Pilgrims Way.
We lopen eerst een stuk door velden, dan een stukje van de Pilgrims Way. Charing was de laatste halte van de pelgrimstocht op weg Dover naar Canterbury. De gang van de paarden op dit pad, een langzame galop, werd canter genoemd .
Dan terug naar Charing langs wat, ze in Nederland een holle weg (engels: sunken lane) noemen en dan weer langs velden (o.a. maisvelden, een zeug met jongen) Na zo'n anderhalf uur komen we terug bij de kerk van Charing. Mooie wandeling (foto's rechts en onder).

Wandeling in Kent - terug bij de kerk van Charing

Aan het eind van de middag gaan we nog even naar de sfeervolle ruïne van St Mary Eastwell (uit Wild Ruins, een van onze favoriete reisgidsen deze vakantie).

ruïne van St Mary Eastwell
St Mary Eastwell

De tweede dag zijn we de hele dag in het kasteel van Dover. Een aanrader. Het toegangskaartje is niet goedkoop (wij deden het met de heritage pas) maar daar kun je dan ook de hele dag mee vooruit, er is echt veel te zien en te doen.
Wij begonnen met de audiovisuele tour door de tunnels. Als groep wordt je door de onderaardse tunnels geleid. Onderweg kom je op indringende wijze, met veel originele geluid- en beeldfragmenten, alles te weten over de geheime operatie die hier in mei en juin 1940 plaats vond. Duizenden Britse en geallieerde soldaten moesten terug naar Engeland worden gehaald. Er is ook nog een 'gewone' tentoonstelling boven de souvenirwinkel.

Dan zijn er ook nog een erg oude Saksische kerk (was dicht, foto boven) en pal er naast een nóg veel oudere Romeinse vuurtoren. Dover is door de eeuwen heen altijd de plek geweest waar je het gemakkelijkst kon oversteken vanuit het vasteland, in de Romeinse tijd, de tijd van Henry II en de pelgrims naar Canterbury (NB naar het graf van Thomas Becket, onbedoeld in opdracht van Henry II vermoord) en in 2016.

Dan is er het middeleeuwse kasteel zelf, de "keep". Het is min of meer ingericht zoals het was in de tijd van Henry II. Naast de sfeervolle kamers, keuken, kapel etc. ook veel trappen, gangen en tunnels. Kortom: een echt kasteel.

Wat ook erg leuk was dat een gids liet zien hoe je kunt horen (!) hoe diep de put (foto rechts) is: je giet er een scheutje water in en telt af...........Het duurde echt heel lang, meer dan 20 tellen., ?? meter diep (nog even navragen)

We hadden eigenlijk deze dag ook nog even willen wandelen over de kliffen, maar toen ging het regenen.....

Saksiche kerk
Romeinse vuurtoren
Dover castle
tentoonstelling in de tunnels, Dover castle
veerboot vanaf Dover castle

Verder naar Stonehenge.

Veel meer reisverslagen en foto's (vanaf 1987!) op http://foto.anneliesvanzwol.nl/

We zijn in 2014 ook al in Schotland en Engeland (en Ierland) geweest (toen in hotels), klik voor het verslag en de foto's van die reis. of ga naar de Trossachs en Yorkshire, 2011